Rewolucja w branży budowlanej i instalatorskiej – Przykład użycia aplikacji No-Code AppSheet

Moim celem jest popularyzacja AppSheet i platform Low-Code / No-Code w Polsce i Europie.
Dziś zaprezentuję aplikację skierowaną pod konkretny proces biznesowy przykładowej firmy z danej branży. Oczywiście, branża nas nie ogranicza. AppSheet można używać w każdej dziedzinie gospodarki.

Wstęp

Zapraszam do pierwszego wpisu dotyczącego przykładowego użycia aplikacji stworzonej w AppSheet w branży budowlanej i instalatorskiej.

Na końcu znajdziesz również informacje o konkurencyjnych rozwiązaniach i nowych pomysłach w samym zarządzaniu i planowaniu pracy w budownictwie.

Pokażę jak wygląda przykładowy proces pracy przed cyfrową transformacją. Jak może wyglądać taka transformacja oraz przewidywane efekty.


Uwaga!

AppSheet to nie samodzielna aplikacja. To platforma do tworzenia innych aplikacji.
Przedstawiona tu aplikacja to tylko przykład jednej z nieskończonej liczby możliwości jakie daje to narzędzie!

Wykaz używanych pojęć

No-Code / Low-Code– tworzenie oprogramowania bez pisania kodu (lub z jego minimalną ilością) ; bez programistów, więc taniej i szybciej.

Citizen Developer – osoby, które tworzą oprogramowanie No-Code / Low-Code ; najczęściej pracownicy, którzy tworzą aplikacje dla siebie

Scenariusz

Na warsztat wrzucamy dowolną firmę z branży ochrony przeciwpożarowej.

Tym razem zajmiemy się przykładowym działem budowlanym takiej firmy, która zabezpiecza przeciwpożarowo przepusty instalacyjne, które trzeba ewidencjonować (często kilkaset na jednym budynku!) oraz tworzyć z nich dokumentacje powykonawcze.


Powyżej film firmy PROMAT, który pokazuje co robią pracownicy firmy w naszym scenariuszu.

Proces pracy (przed cyfrową transformacją)

Co robi typowa firma zajmująca się działalnością budowlaną / instalatorską?

Opiszę przykładowy workflow firmy budowlanej z branży ppoż. (jeszcze po staremu – analogowo)

  1. Wydruk w biurze potrzebnych dokumentów (formatek zestawienia i planów budynku)
  2. Praca na budowie
    1. Zapisywanie szczegółów na temat danego przejścia
    2. Zaznaczenie lokalizacji na planie budynku
    3. Wykonanie zdjęcia i przesłanie bez wyraźnej struktury poprzez komunikator
  3. Wykonanie dokumentacji powykonawczej
    1. Tworzenie zbiorczego zestawienia w arkuszu kalkulacyjnym przepisując dane z dostarczonych dokumentów.
    2. Zebranie, identyfikacja i podpisanie zdjęć dostarczonych luzem.
    3. Wprowadzenie lokalizacji i identyfikatora przepustów w programie CAD (ręcznie).
    4. Wydruk i spięcie wszystkiego w jeden dokument.

Problemy pracy analogowej

Pracownicy na budowie korzystają z długopisu i kartek papieru, które trzeba im dostarczyć.

Papierowe są również wydruki wielkoformatowe – plany budynków, na których zaznacza się miejsca wykonania pracy.

Papier trzeba fizycznie dostarczyć do rąk pracownika. Na placu budowy papier może się zniszczyć / zagubić.

Ręcznie pisane zestawienia trzeba rozczytać i przekształcić w wersję cyfrową. To generuje błędy.

Koordynaty z planów budynku ręcznie nanieść na plan w pliku .dwg w programie typu CAD.

Zajmuje to mnóstwo czasu i wypala energię pracownika biurowego.


Rozwiązanie – cyfrowa transformacja

Naszym celem jest digitalizacja wszystkich informacji z tego procesu. Czego możemy oczekiwać?

  • Automatyczna synchronizacja danych znacząco poprawia komunikację między pracownikami.
  • Cyfrowa forma niweluje koszty wydruków i dodatkowych wyjazdów do biura.
  • Cyfrowa forma danych znacząco usprawnia proces przygotowania dokumentacji, ale także procesów pobocznych: śledzenia postępów pracy, niwelowania występowania błędów, etc.
  • Zarząd firmy może łatwo podpiąć dane z aplikacji pod swój raport BI
  • Wiele więcej!

Działanie przykładowej aplikacji stworzonej w AppSheet

Dlaczego przykładowej? Bo siłą No-Code i AppSheet jest to, że każdy może stworzyć rozwiązanie szyte na miarę. Nie ma jednej dobrej ścieżki i aplikacji. Możesz tworzyć kilka robiących różne rzeczy. Ty rządzisz wszystkim i omijasz standardowy proces tworzenia oprogramowania (długi, nieprecyzyjny, drogi).

Nasza aplikacja ma za zadanie:

  • zbierać wszystkie informacje o inwestycji w jednym miejscu
  • zapewniać wygodną obsługę dla pracowników na budowie
  • przesyłać automatyczne raporty do biura o aktualnej pracy w terenie
  • przetwarzać zbierane dane i eksportować je do dalszej obróbki


Warstwa danych

Całość pracuje na arkuszu kalkulacyjnym – Google Sheets. Śmiało możemy użyć Excela lub od razu bazy danych (dobrze jest sprawdzić pomysł na arkuszu – migracja do bazy danych to pestka).

Definiujemy tabele z danymi:

  • Inwestycje
  • Kondygnacje inwestycji
  • Dane o wykonanej pracy
  • Pracownicy biurowi
  • Pracownicy w terenie
 

Widok edytora AppSheet

Struktura danych w arkuszu

Dane (czyli po prostu kolumny w arkuszu) można bardzo łatwo edytować, dodawać, zmieniać.

W AppSheet w każdej kolumnie mogą znajdować się inne typy danych. Od tekstu, przez adres, koordynaty na mapie do zdjęcia czy pliku (to oczywiście nie wszystko) – sprawdź inne moje wpisy!

Świetne jest to, że AppSheet korzysta z wszystkich dostępnych danych (technicznie jest to po prostu relacyjna baza danych).

Tworzą się powiązania, które można wykorzystać w różnoraki sposób:

  • sprawdzić, które przepusty wykonał dany pracownik patrząc od strony pracownika i przepustu
  • znaleźć wszystkie informacje o inwestycji i jego kondygnacjach, przejściach, zdjęciach i pracach na nim prowadzonych.
  • całość przedstawić na interaktywnym dashboardzie

Graf relacji danych

Obsługa

Aplikacja jest responsywna, czyli na bieżąco dopasowuje się do rozmiaru ekranu i wygląda dobrze zawsze:

  • na smartfonie
  • na tablecie
  • na komputerze osobistym (PC)

AppSheet oferuje własną aplikację, która jest łącznikiem wszystkich stworzonych w tym narzędziu.

Wręcz zalecane jest rozdzielanie dużych projektów w kilka mniejszych.

Czy cena wtedy wzrasta? Nie, płaci się od aktywnego użytkownika, który może korzystać z jednej lub kilkunastu aplikacji. Szerzej o cenniku na końcu wpisu.


Schemat pracy w aplikacji

Biuro

Pracownik biura dodaje nową inwestycję wraz z informacjami kontaktowymi.

Generuje w programie typu CAD pliki graficzne kondygnacji i wprowadza je do aplikacji.

Sprawdź mój wpis o współpracy AppSheet i AutoCAD.  

Aplikacja co tydzień wysyła raporty na mejla wraz załącznikiem z przeprowadzonych prac.

W każdej chwili można też podejrzeć wykonywane prace i nadzorować błędy.


Teren

Brygadzista ma w kieszeni wszystkie potrzebne informacje i narzędzia do pracy. W każdej chwili może podglądać co już zostało zrobione i wykonywać swoją pracę dalej.

Głównym zadaniem pracownika jest wypełnianie formularza z:

  • informacjami o inwestycji
  • koordynatami na planie budynku
  • informacji o konkretnym przepuście
  • zdjęciami

Całość synchronizuje się do Dysku Google’a.
AppSheet działa również w trybie offline!

Cena

Od razu uspokajam – AppSheet nie zrujnuje Twojego budżetu!

Płaci się za licencje dla aktywnego użytkownika. Jeden użytkownik może korzystać z wielu aplikacji.

Za darmo możemy prototypować i testować wszystkie funkcje AppSheet (testy dla max. 10 osób).

Płatne pakiety to:

  • Starter – $5 / user / miesięcznie
  • Core – $10 / user / miesięcznie
  • Enterprise Standard – na zapytanie
  • Enterprise Plus – na zapytanie

W Google Workspace Enterprise Plus dla użytkowników są dostępne licencje AppSheet Core bez dodatkowych opłat.


Konkurencyjne rozwiązania

Na rynku znajdziemy podobne oprogramowanie. Przyjrzyjmy się poszczególnym rozwiązaniom i przedyskutujmy wady i zalet w porównaniu z dedykowaną aplikacją LCNC w AppSheet.


Zalety AppSheet

  • pełna personalizacja
  • narzędzie do tworzenia innych niż gotowe rozwiązanie
  • możliwość przetestowania za darmo
  • synergia z Google Workspace
  • taniej!


Zalety innych rozwiązań

  • mocna specjalizacja (np. praca z plikami BIM)
 

Hilti

Hilti w swojej ofercie posiada kilka dedykowanych aplikacji (zobacz katalog).

Tutaj zajmiemy się aplikacją do naszej – menadżer zarządzania dokumentacją przepustów ogniochronnych.

Na rynku dostępnych jest cała masa mniej lub bardziej specjalistycznych narzędzi.

Często współdzielą jednak te same zalety i wady.

 

Czy chodzi tylko o aplikacje?

Absolutnie nie. Chcę poprzez ten artykuł zachęcić do wszelkiego modernizowania pracy swoich firm. Aplikacje No-Code to świetna droga, ale nie jedyna.

Nie chcę sprzedać ci tej aplikacji – chcę by wszystkie procesy w Twojej firmie były jak najbardziej zoptymalizowane.

Lean Construction, Last Planner

Tworzenie aplikacji dla działów budowlanych i instalatorskich świetnie zbiega się z tematem wprowadzenia Lean Management oraz systemu Last Planner do tych branż.

Prawdziwa rewolucja to nie tylko zmiana używanych narzędzi. Należy też zadbać jak ich się używa. Dobrym punktem odniesienia mogą być dwa pojęcia wymienione powyżej.

Posłużę się przydatnymi wpisami Sebastiana Zaworskiego przy wyjaśnianiu tych pojęć:

  • Lean Management w budownictwie – Niezależny Inżynier
    “Metoda LEAN Management. Wywodząca się z przemysłu motoryzacyjnego koncepcja „krótkich cyklów” oraz „szybkiego czasu reakcji” miała być alternatywą dla produkcji masowej. Zastosowanie tego podejścia w budownictwie nazywane jest jako „Lean Construction”.
 
  • System Last Planner – Niezależny Inżynier 
    “System Last Planner zawiera w sobie wszystkie założenia Lean Management, które omówiłem już w poprzednim wpisie. Opiera się on na pracy zespołowej, a w szczególności na realistycznych zobowiązaniach (Zusagen, Verpflichtungen) czynionych przez członków zespołu. Pierwszą z reguł jest zatem to, że członkowie zespołu mogą planować tylko i wyłącznie procesy, których wykonanie jest w danym momencie realistyczne.”

 

Mogą znaleźć też Państwo publikacje naukowe na ten temat.

 

AppSheet jako narzędzie to prototypowania?

Niech za dodatkowy przykład pokazujący, że warto inwestować w oprogramowanie i technologie w branży budowlanej będzie Proper Gate – narzędzie do zarządzania logistyką na budowie.

Jak czytamy w wywiadzieProper Gate funkcjonował najpierw na jednej budowie w fazie prototypu. Następnie ogromnie się rozwinął i stał się dużym graczem na rynku międzynarodowym.

Czy wszystko w tej branży już wymyślono?

Cytując autora ProperGate: 

“Okazuje się, że budownictwo zatrudnia ok 7% populacji w wieku produkcyjnym i jest jedną z największych branż na świecie, wydając co roku na produkty i usługi ok 10 bilionów dolarów. Ale branża ta ma poważny problem z produktywnością i okazję do zaoszczędzenia 1.6 biliona dolarów jeśli tylko zacznie wykorzystywać technologię i optymalizować procesy. Póki co budownictwo zalicza się do najmniej zdigitalizowanych gałęzi przemysłu na świecie, podnosząc produktywność zaledwie o 1% rocznie, w ciągu ostatnich 20 lat. Potrzeby i potencjał rynku są więc olbrzymie.”

Daj sobie szansę!

Masz pomysł na swoją aplikację, ale nie masz możliwości przetestowania czy to naprawdę się sprawdzi?

Dzięki AppSheet możesz szybko i łatwo tworzyć prototypy i walidować swój pomysł. Przejście do custom developmentu i podbicie świata czeka – będzie już znacząco ułatwione!

Cyfrowa transformacja

W AppSheet nie chodzi o to, by zrobić jedną aplikację. Warto przemyśleć usprawnienia we wszystkich aspektach działalności. Nazywamy to cyfrową rewolucją.

Co możesz jeszcze zrobić? Możesz naprawdę wiele!

Pokażę ci zaledwie kilka przykładów, które usprawnią pracę każdego biura:

  • CRM (klienci, oferty, wystawianie FV)
  • Monitoring czasu pracy / akordu pracowników w terenie
  • Monitoring czasu pracy pracowników biurowych
  • Planowanie pracy i zasobów (np. na bieżący tydzień)
  • Zarządzanie budowami wraz z przechowywaniem planów i dokumentacji technicznej, pozwolenia, uzgodnienia
  • Zarządzanie stanami magazynowymi (dostawy i rozchody)
  • Zarządzanie stanami magazynowymi (monitorowanie przesunięć międzymagazynowych)
  • Zarządzanie parkiem maszyn (elektronarzędzia, materiały)
  • Ewidencja wydanego sprzętu IT oraz oprogramowania
  • Ewidencja kadr (terminy umów, badań, szkoleń, przepustek, urlopów)
  • Ewidencja floty samochodowej (przeglądy, ubezpieczenia, stłuczki, awarie, kilometrówki)
  • Kalkulator ofert dla klientów
  • Kalkulatory wewnętrzne (np. zużycie materiału, etc.)
  • Obieg dokumentów papierowych (skan > Excel > zatwierdzenie) [np. faktury kosztowe]
  • Automatyczny onboarding pracownika
  • Koordynacja dostawców materiałów budowlancych
  • Koordynacja dostawców sprzętu na wynajem (zwyżki, podnośniki, rusztowania)
  • Kontrole budów, BHP, jakości

Wszystko to możesz osiągnąć korzystając z AppSheet lub podobnych platform!
 

Pracuję z Google Workspace

W takim razie koniecznie musisz spróbować AppSheet!

Google niedawno przejęło AppSheet i oferuje pełną synergię z pakietem biurowym.

Sprawdź przykładowe Case Study mojego wdrożenia w firmie, która używa Google Workspace.


Pracuję z O365 – co robić?

Wciąż możesz korzystać z AppSheet i treści powyżej.

To jednak nie jedyna możliwość.

Możesz skorzystać z Power Platform – Low-Code’u w wydaniu Microsoft.

To również świetna opcja do rewolucji w swojej firmie.

Sprawdź przykładowe Case Study wdrożenia Developico.


Podsumowanie

W branży budowlanej i instalatorskiej można poprawić bardzo dużo!

Jeśli jesteś właścicielem / kierownikiem budowy / pracownikiem biurowym i zależy ci na produktywności – zwróć uwagę na narzędzia Low-Code / No-Code (AppSheet i Power Apps), nowe trendy w zarządzaniu (Lean Construction) oraz wszelkie inne metody wspomagania się oprogramowaniem w codziennej pracy.

Zainteresowany?

Kontakt

Wszystko czego potrzebujesz

Konsultacje

Google Workspace

AppSheet

Wdrożenia

Office 365

Power Platform

Szkolenia

Kursy online

Warsztaty

Inne wpisy
19 lipca 2023
Znasz osobę w swoim zespole, która wydaje się być dobra we wszystkim? Mam na myśli dosłowną definicję słowa "dobry". Nie mistrzowski. Dobry.
1 lipca 2023
Ależ ten czas mija! Pod koniec roku 2020 po raz pierwszy napotkałem na AppSheet. Uwierzcie lub nie, ale wtedy poczułem, że to będzie dla mnie coś dużego.
19 czerwca 2023
Co-mentoring lub mentoring odwrócony to świetny sposób na rozwój umiejętności i zdobycie nowej perspektywy na prowadzenie biznesu w dobie nowoczesnych technologii.
17 czerwca 2023
Drugi kurs dla praktyków (szczególnie dla PM-ów, analityków biznesowych, studentów czy deweloperów) składający się z 8 modułów kończący się egzaminem.
17 czerwca 2023
Rynek chmury rozwija się w niezwykłym tempie. Wiele osób (w tym ja) widzi ogromny potencjał w działaniu cloud-native. Również w sferze Hardware!